Naar Nederland / visum / toekomstplannen

7 augustus 2020 - Arusha, Tanzania

Het is weer tijd voor een nieuwe blog, nog altijd vanuit Tanzania. Mijn laatste blog was nogal negatief, ik had even een slechte week denk ik. Wellicht dat het ook komt door het stoppen met roken want, jeetje, wat doet dat veel met je lijf en vooral met je gemoedstoestand. Sorry Osman.

Ik kan wel zeggen dat ik er weer bovenop ben. Ik zie het positieve weer in van mijn verblijf hier en ben dankbaar. Als ik om me heen kijk zie ik dat zoveel mensen struggelen, dus ik heb niks te klagen. Wij hebben elkaar, zijn gelukkig, kunnen elke dag eten en ook wel leuke dingen doen. Tuurlijk is het omschakelen, want in Nederland kon ik leven als een god. Zo voelt het nu in ieder geval.
Maar ben ik ongelukkig nu ik minder te besteden heb? NEE. Ik moet alleen wat vaker nadenken wat wel en niet kan. Maar joh, het kan zoveel slechter en daar raak ik me steeds meer bewust van.

Ik leer genieten van hele kleine dingen en dat is best waardevol. Ik denk dat ik dat door alle drukte in Nederland ben ‘vergeten’. Door het hele proces met mijn ouders heb ik geleerd om te genieten van elke dag en alle kleine dingen want dat zijn de dingen die je nooit meer vergeet. De laatste tijd, na mijn negatieve mood, kan ik dat ook echt weer.

Wel zijn wij beide tot de conclusie gekomen dat ons leven samen, onze toekomst niet in Tanzania zal zijn. Waarom? Omdat de mogelijkheden in Nederland simpelweg beter zijn. Vinden wij dan. Tanzania is prachtig en fantastisch om te mogen zijn, maar kijkend naar de toekomst zullen we beter af zijn in Nederland. De rechten die ik heb in Nederland en die ik niet heb in Tanzania bijvoorbeeld. De goede gezondheidszorg, educatie, banen en salaris, subsidies. Noem het maar op. Daarnaast kan Osman waarschijnlijk het komende jaar niet eens werken, dankjewel Corona, dus het is tijd voor actie.

Osman is actief bezig om Nederlands te leren om eind dit jaar zijn inburgeringsexamen te maken. En wauw, wat leert hij snel! Hij kan telefoongesprekken van mij al vertalen naar het Engels, hij begrijpt wat ik zeg, kan zichzelf kenbaar maken en heeft zijn oefenexamen afgerond met een 9.3!!! Ja, ik ben trots! En ohja.. hij is nog maar een maand bezig. Ter vergelijking, ik ben hier nu bijna 5 maand en kan alleen nog maar ‘hallo’ en ‘hoe gaat het’ in Swahili zeggen + wat losse woordjes. Eigenlijk net niks dus nog.

En dan, the big news....
HET IS ZOVER! Wij zijn bezig met onze mini vakantie naar Nederland. Dankzij de onverwachte support van hele lieve mensen is het mogelijk dat wij kunnen komen. Wij zijn zo enorm dankbaar
De vliegtickets zijn een feit, de datum is geprikt. Maar dan.. het visum - dat is nog een dingetje.

Gelukkig is hier een lieve vriendin die mij/ons helpt, maar we moeten het zelf nog wel even voor elkaar krijgen. Alles wat nodig is om Osman een maand naar Nederland te krijgen, ik ben verbaasd. ALLES willen ze weten. Bewijs van onze relatie (foto’s, tickets, stempels, etc etc) Thank god, we are married.. maar ook, bewijs dat Osman weer terug keert want stel je voor dat hij illegaal blijft, uitnodigingsbrief, geld. Letterlijk alles. Doei privacy. Maar hé, het is het zo waard!

De vraag is alleen.. gaat hij het visum krijgen, dat is nog spannend. Hij mag Nederland in, volgens de nieuwe regels, omdat hij mijn partner is.. maar dit visum kunnen ze alsnog afwijzen.
In onze relatie, in die relatief korte tijd, hebben we al zoveel moeten opgeven, overwinnen en veranderen om samen te kunnen en mogen zijn dat what ever happens, wij gaan het maken! Lukt het 1e visum niet? Dan gaan we voor de 2e. kortom: WIJ KOMEN, hoe dan ook.

Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat, ik duik weer achter de tablet om de documenten verder op orde te krijgen.

En wie weet, zien we jullie in Nederland! Maar wanneer, dat blijft nog even een verrassing. ❣️

1. Costavina Fatbinan:
    7 augustus 2020
    Wauw lieverd wat spannend allemaal
    Ik hoop met jullie mee dat alles rond mag komen Geweldig wens jullie veel succes en sterkte en wellicht tot gauw😘😘😘
  2. Nanda:
    Geweldig voor jullie❤️
    Ik ga duimen hoor dat de mini vakantie doorgaat🍀❤️
    Dikke kus moppie en heel veel liefs❤️
  3. Alien kiers:
    7 augustus 2020
    Geweldig dat je weer in de goeie moed bent, kan helemaal voorstellen hier in Nederland is alles van zelfs sprekend maar dat is het natuurlijk niet, we hebben hier gewoon een luxe probleem. Maar mooie vooruit zicht hoor om even hier weer in Nederland te komen. Nou succes met alle papier werk.🤦‍♀️
  4. Yvonne:
    Hoi,
    Ik heb bewondering voor je!
    Je hart volgen, je daadkracht en daarbij je positiviteit!

Veel succes met het regelen vh visum etc.
    👊😘
  5. Anniek:
    7 augustus 2020
    Fijn om.ook hier te lezen dat je weer positiever bent... Ik zie jullie dan sowieso!😘😘💕
  6. Ans Klein-de Bie:
    7 augustus 2020
    Ik lees al een tijdje lekker passief mee met jullie avontuur. Jemug Tam wat heb jij veel beleeft in de tijd dat wij elkaar niet meer hebben gezien. Downs horen er bij maar je weet het goed te relativeren. Trots op jou en je vent! Zo snel Nederlands (9,3!!!) leren! Wat jij doet zou ik niet durven 💖 Veel plezier met je mini vakantie.
  7. Astrid Stuitje:
    8 augustus 2020
    Blij met positievere berichten. Wat een fijn vooruitzicht, Tamara! Wat super van die "lieve mensen"! Succes met alle paperassen...
  8. Annet Poelstra:
    9 augustus 2020