Nederland.. en nu?

18 oktober 2020 - Assen, Nederland

Ons avontuur

Eindelijk was het zover, op 10 september zijn wij in het vliegtuig gestapt naar Nederland. 11 september zijn we aangekomen om half 8 ‘s ochtends wat direct al begon met een mega verrassing. & Daar begon ons avontuur.. voor Osman vol nieuwe indrukken, ‘wauw’ momenten, dankbaarheid en ongeloof en ik.. ik genoot om hem zo te zien, mijn leven te laten zien en iedereen die belangrijk is voor mij.

De afgelopen 5 weken waren druk en emotioneel, maar leuk. Ik wist al dat ik een onwijs fijn netwerk had, maar deze 5 weken kwam dat besef alleen maar meer. Het was zo waardevol om te zien hoe Osman met open armen is ontvangen. Dat er zoveel lieve mensen zijn die ons een dagje mee weg hebben genomen, ons hebben verrast met een ander leuk cadeau, een diner en dat er onwijs veel kleding klaar lag voor Osman. Maar ook gewoon, iedereen die er voor ons was, is langsgekomen en waar we het gezellig mee hebben gehad. We zijn onwijs dankbaar!

Des te moeilijker was  dan ook afscheid te nemen. Het voelde voor mij alsof ik thuis was, met de man van wie ik hou bij de mensen van wie ik hou. Want dit is toch wel hoe ik het het liefst zou willen, in Nederland wonen met Osman.

Los daarvan hebben we 6 maanden zonder warm water, maandelijks internet, wasmachine, goede wegen, goed en verschillend eten, goede autos etc etc geleefd en voelde het dit keer alsof we terug naar af gingen terwijl ik daar de eerste 6 maanden helemaal geen moeite mee had.

Ik ben wel verandert als persoon. Als ik nu zie dat eten wordt weggegooid dan spring ik er nog net niet tussen om het tegen te houden, terwijl ik 6 maanden terug daar helemaal niets om gaf. Daarnaast ben ik zo dankbaar voor wat ik heb in Nederland, de kleinste dingen doen er weer toe. Ook besef ik me hoe erg wij eigenlijk in luxe leven, dat dingen die voor ons zo normaal zijn voor een ander zo bijzonder kunnen zijn. Het zijn 2 verschillende werelden, wat waarschijnlijk altijd zo zal blijven maar die mij even weer terug naar de realiteit hebben gebracht dat gewoon helemaal niet gewoon hoeft te zijn.

Ik denk dat steeds meer het besef komt dat zolang ik geen werk heb, ik niet in Tanzania thuis ben. Het is en blijft afzien elke keer. Wel ben ik van mening dat als je hier goed verdient (volgens Nederlandse norm) dat je hier echt een heel mooi leven kan hebben want eerlijk is eerlijk, het land zelf is fantastisch.

Eerder schreef ik al dat onze reis in het teken stond iedereen weer te ontmoeten. Maar er was nog een reden.. Ik vind dat Osman zelf een keuze moet kunnen maken waar hij zichzelf ziet wonen in de toekomst. Ik kan hem wel zeggen; ‘ik wil in Nederland wonen, dus je moet mee’ maar dat is niet eerlijk. Hij heeft nu de kans gehad om deze 2 landen met elkaar te vergelijken en daaruit een keuze te maken.

Gelukkig hebben we onze neuzen de zelfde kant op staan en we gaan werken aan een toekomst in Nederland. Ondanks dat Osman zijn hart nog altijd bij de safaris ligt wil hij de sprong wel wagen. Ik ben nu nog in Tanzania om Osman te helpen met Nederlands en ik verwacht over 2/3 maanden terug te gaan naar huis. Ik moet ook gewoon weer aan het werk, dus dat ik al eerder terug zou gaan was al een feit.

Het gaat een lang en moeilijk proces worden om hem bij mij te krijgen en ook om weer zonder elkaar te zijn.. maar we gaan er voor knokken.

Met het verkopen van safaris willen we blijven doorgaan & wellicht dat Osman in de zomerperiode ze nog zelf kan uitvoeren ook. Zo hebben we én onze toekomst én kan hij nog steeds zijn passie uitvoeren.

Voor alles is een oplossing! 😀

Voor nu gaan we nog even genieten van de tijd die we bij elkaar zijn en we kunnen alleen maar hopen dat de rest van het proces vlot zal gaan verlopen.

1. Durkje:
    Mooi verteld Tam, komt goed succes 💋
  2. Froukje Klompmaker:
    18 oktober 2020
    Héél veel succes met alles wat jullie gáán doen. 😘
  3. Manon K:
    Succes!!
  4. Margreet:
    Heel veel succes Tamara ! Mooi stukje weer .❤️
  5. Tsjam:
    18 oktober 2020
    Mooooooooi, inderdaad je kan deze twee werelden niet met elkaar vergelijken, en voor buitenstaanders is het moeilijk te begrijpen hoe ver je uit elkaar ligt, je moet het eerst zelf ervaren, hoop dat jullie er samen uitkomen, en.........dat gaat vast lukken, met ups en downs, set em op, leafs Tsjam.🥰🥰🥰